Tájékoztatás a lakcímbejelentés változásáról

2025.02.05.

Felhívjuk a Tisztelt Lakosság figyelmét, hogy a lakcím változását 2025. február 1-jétől már nem lehet a jegyzőnél bejelenteni, csak és kizárólag a járási hivatalnál (bármelyik kormányablak). Részletek a továbbiakban.

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. tv. (Nytv.) 26. § (1) bekezdés alapján a Magyarország területén élő, e törvény hatálya alá tartozó polgár köteles lakóhelyének címét nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni.

2025. február 1-től az Nytv. végrehajtására kiadott 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet (Korm. rendelet) 29. § (1) bekezdése értelmében:

„A polgárnak a lakcímét, illetve annak változását bármely járási hivatalnál kell bejelentenie. A polgár tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetését bármely járási hivatalnál kell bejelentenie.”

Ez azt jelenti, hogy a települési jegyzőnél történő lakcímbejelentés lehetősége 2025. február 1. napjától megszűnt.

A Korm.rendelet 31. § (1) bekezdés alapján a polgár lakcím-bejelentési kötelezettségét személyesen, illetve törvényes képviselője vagy meghatalmazottja útján teljesítheti. A (2) bekezdés értelmében, ha a bejelentési kötelezettség több együtt költöző hozzátartozót érint, a bejelentést valamennyiükre vonatkozóan az egyik bejelentésre kötelezett is teljesítheti. A (3) bekezdés alapján a kiskorú gyermek, illetve a cselekvőképességet teljesen korlátozó gondnokság alá helyezett személy lakcímbejelentését törvényes képviselője teljesíti. A korlátozottan cselekvőképes (14 évet betöltött) kiskorú tartózkodási helyét maga is bejelentheti.

Személyes megjelenés esetén:

A bejelentés lakcímbejelentő lap kitöltésével tehető meg. A Korm. rendelet 32. § (1b) bekezdése szerint lakcím-bejelentőlapot a lakcímbejelentés teljesítésére kötelezettnek, illetve a szállásadónak saját kezűleg alá kell írnia. (Kivétel, ha a szállásadó a lakcímbejelentéshez elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján előzetesen hozzájárult, vagy ha a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja. A szállásadó bármelyik járási hivatalnál, vagy elektronikus úton teheti meg nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a lakcímbejelentéshez szükséges hozzájárulását elektronikus kapcsolattartás útján vagy a bejelentkezővel történő személyes megjelenés során adja meg. Ha a szállásadó előzetesen nem nyilatkozik a hozzájárulás módjáról, úgy azt a lakcímbejelentő lap aláírásával adja meg).

Abban az esetben, amennyiben az ügyfél nem tulajdonosa/haszonélvezője az ingatlannak és lakáshasználatra jogosító teljes bizonytó erejű magánokirattal vagy közokirattal sem rendelkezik (bérleti szerződéskét tanúval aláírva, illetve közjegyzői okiratba foglalva) a szállásadó aláírása szükséges a bejelentő lapon vagy a bejelentő személynek nyilatkoznia kell, hogy a szállásadó a hozzájárulását a rendelkezési nyilvántartásban megtette.

Közös tulajdon/haszonélvezet esetén (ha több tulajdonosa/haszonélvezője van egy adott címen lévő ingatlannak) kötelező csatolni a többi tulajdonostárs/haszonélvező címre történő bejelentkezéshez hozzájáruló nyilatkozatát.

Tartózkodási hely meghosszabbítására annak lejáratát megelőző 14 napban van lehetőség, a lejáratot követően a tartózkodási hely ismételt bejelentése szükséges.

A járási hivatal átvezeti a nyilvántartáson a lakcímbejelentés adatait. A kiadott hatósági igazolványt a polgár választása szerint személyesen vagy hivatalos iratként kézbesítve, postai úton veheti át.

Igazgatási szolgáltatási díjfizetési kötelezettség:

Az Nytv. 36/A§ (2) bekezdése értelmében

A személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiállításáért, pótlásáért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, kivéve

a) a 14. életévet be nem töltött polgár részére személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány igénylésekor,

b) a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolvány cseréjekor, amennyiben a polgárt személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal még nem látták el,

c) a tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája esetén,

d) a 7. § (3) bekezdése szerinti újszülött nyilvántartásba vételekor,

e) ha a hatósági igazolvány kiállítására a központi címregiszterbe bejegyzett címelemek megváltozása miatt költözéssel nem járó lakcímváltozás miatt kerül sor,

f) a Magyarország területének a külföldi letelepedés szándékával történő elhagyásának bejelentése esetén.

A díjfizetés mértékéről az egyes okmányok kiállításával és a postai kézbesítéssel kapcsolatos igazgatási szolgáltatási díjak mértékéről szóló 19/2024. (XII. 31.) MK rendelet rendelkezik az alábbiak szerint:

igazgatási szolgáltatási díjat (a továbbiakban: díj) az eljárás megindításakor a Miniszterelnöki Kabinetiroda részére, a Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-00335814-06020020 számla javára kell megfizetni. A megfizetett díj a Miniszterelnöki Kabinetiroda bevétele. (Bankkártyával fizethető)

Fentiek értelmében:

  • személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (azaz a lakcímváltozás bejelentése egyénenként okmányirodai személyes átvétellel) 3 700 Ft
  • személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány és belföldön, postai úton könyvelt küldeményként történő kézbesítéssel 5 700 Ft
  • az Nytv. 36/A. § (2) bekezdés a)–b) pontja szerinti személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány belföldön, postai úton könyvelt küldeményként történő kézbesítése 2 000 Ft

Lakcímbejelentés elektronikus úton:

A Korm. rendelet 40. § (1) bekezdés alapján a bejelentő akkor teljesítheti elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján a lakcímbejelentést, ha a lakás kizárólagos tulajdonosa vagy annak egyedüli haszonélvezője, vagy a szállásadó a lakcímbejelentéshez elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján előzetesen hozzájárult vagy - az Nytv. 27/A. § (3) bekezdésében meghatározott okiratot csatolja (a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja, pl. bérleti szerződés), vagy csatolja a szállásadó hozzájárulását, illetve több szállásadó esetén a lakcímbejelentés során eljáró szállásadó nyilatkozatát a többi szállásadó hozzájárulásáról.

A 40. § (3) bekezdés alapján (elektronikus eljárás során) a következő rendelkezéseket kell alkalmazni:

  • a polgár a bejelentést bármely járási hivatalnál kezdeményezheti elektronikus úton. Link: https://magyarorszag.hu/szuf_u...
  • az ügyben az a járási hivatal jár el, amely felé a bejelentés megtörtént
  • a járási hivatal a lakcímbejelentésről hatósági igazolványt állít ki
  • a lakcím-bejelentési kötelezettséget a bejelentő, illetve a meghatalmazott vagy a törvényes képviselő teljesíti, a képviseleti jogosultságot igazoló okiratot – ha azt a rendelkezési nyilvántartás nem tartalmazza – csatolni szükséges

A lakcímbejelentés időpontja a bejelentés benyújtásának a napja.

Településszintű lakcímet elektronikus úton nem lehet bejelenteni!

< Vissza a hírekhez

Polgármesteri Hivatal:

2071 Páty Kossuth utca 83.
2071 Páty Pf. 18.

Tel.: +3623555531
Fax: +3623344540

e-mail: ugyfelszolgalat@paty.hu


Ügyfélfogadás:

Hétfő: 13.00 - 18.00
Szerda: 08.00 - 12.00 
13.00 - 16.00
Péntek: 08.00 - 12.00

Polgármesteri Hivatal:

Ügyfélszolgálat:

Kossuth Lajos u. 81.

Tel.: +36 23 555 531

Hétfő: 7.30 - 18.00

Kedd, szerda: 7.30 - 16.00

Csütörtök: 7.30 - 15.30

Péntek: 7.30 - 12.00

(ebédszünet: 12.00 - 13.00)

Pénztári nyitvatartás:

Hétfő: 13:00-17:30

Szerda: 09:00-11:30 és 13:00-15:30

Péntek: 09:00-11:30

Községüzemeltetés(PVK):

Tel.: +36308382879

+3623343994

Web: http://pvk.hu
email: pvk@pvk.hu


Rendészet: 
Mobiltelefonszám: +36 30/2071 777 (minden nap reggel 7.00 óra és este 19.00 óra között). Emellett a Polgárőrség hívható minden nap este 19 órától reggel 7 óráig a +36 30 986 1286 telefonszámon, a vezetőjük Király Miklós.

email: rendeszet@paty.hu

Körzeti megbízottak

Pethő Mihály c. r. törzszászlós
Tel.: +36 70 502 0586

Fehér Tamás
Tel.: +36 30 494 6281


Pátyi Önkéntes Tűzoltó Egyesület
Tel.: +36 20 2071 105

Gyepmester

Kincses Imre
Tel.: +36 70 626 7378

Tuncsik József
Tel.: +36 20 972 8231

2022 Páty önkormányzata - created by dwiki & szeor